tisdag 3 maj 2016

MA

Dessa mål ska vara uppfyllda i årskurs 3:


  1. Du kan lösa enkla matteproblem som handlar om saker du känner till. Du väljer och använder någon metod som passar ganska bra för att lösa problemen.
  2. Du kan beskriva hur man kan lösa matteproblem. Du bedömer på ett enkelt sätt om resultaten är rimliga.
  3. Du kan använda matteord på ett ganska bra sätt i vardagen.
  4. Du kan beskriva matteord med hjälp av symboler, saker eller bilder.
  5. Du kan ge exempel på hur några matteord hör ihop med varandra.
  6. Du kan beskriva hur olika tal är uppbyggda och hur de kan delas upp i mindre delar.
  7. Du kan dela upp heltal i enkla bråktal och jämföra dem. Du vet vad bråktalen heter.
  8. Du kan använda viktiga geometriska ord för att beskriva vad som är typiskt för olika geometriska figurer. Du jämför figurerna och beskriver deras läge.
  9. Du kan ge exempel på hur saker hänger ihop med varandra i matematiken som till exempel dubbelt och hälften. Du använder dem i situationer som du känner igen.
  10. Du kan göra enkla uträkningar på ett ganska bra sätt. Du väljer och använder metoder som passar ganska bra för att göra uträkningen.
  11. Du kan använda huvudräkning för att göra enkla uträkningar med de fyra räknesätten.
  12. Du kan välja och använda metoder för att skriva enkla uträkningar med plus och minus.
  13. Du kan använda likhetstecknet så att det blir lika mycket på varje sida.
  14. Du kan rita av och med hjälp av instruktioner skapa enkla geometriska figurer.
  15. Du kan på ett enkelt sätt mäta, jämföra och gissa längder, massor, volymer och tid. Du använder vanliga enheter när du visar ditt resultat.
  16. Du kan beskriva och prata på ett ganska bra sätt om hur man kan göra uträkningar. Du använder saker, bilder, symboler och matteord som hör ganska bra ihop med det du beskriver.
  17. Du kan läsa av och göra enkla tabeller och diagram när du undersöker saker som du känner till.
  18. Du kan diskutera hur man väljer metoder, räknesätt, slumpmässiga händelser, geometriska mönster och talföljder. Du bedömer om resultaten är rimliga. Du förklarar hur du har tänkt och förstår hur andra har tänkt. Du ställer frågor och svarar på frågor som hör ihop med det du diskuterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar